nl
en
nl
nl
en
Over ons
Over ons
Ons team
Services
Service overzicht
Activaties
Arbeidsmarkt­communicatie
Branding
Campagnes
Design
Digital
Events
Ons werkKennis & insightsWerken bij
nl
en
Contact
Ergens naar op zoek?
Laat ons met je mee zoeken

Bovenaan in Google? Met deze 8 SEO tips verhoog je je kans!

Yes! Je hebt net een briljant artikel geschreven voor op je website. Doel is natuurlijk dat zoveel mogelijk (relevante) mensen dit artikel lezen en dat er extra traffic naar je site komt. That’s where Google comes in. Want Google bepaalt op zijn eigen manier of het wel een goed artikel is en waar deze terugkomt in de zoekresultaten. Natuurlijk helpen we je graag een handje om het maximale uit jouw artikel te halen en zo bovenaan in Google te eindigen. Daarom volgen hieronder 8 SEO tips waarmee dit zeker moet lukken.

Ingrid

van Vliet

Developer

Huh? Wat is SEO?

Goed, eerst even de basics. SEO staat voor Search Engine Optimization. Of in normaal Nederlands: Zoekmachine-optimalisatie. Je gaat er dus voor zorgen dat jouw pagina geoptimaliseerd is voor bijv. Google. Er is een aantal dingen die je kunt regelen die ervoor zorgen dat Google nog beter begrijpt waar jouw pagina over gaat. En hoewel deze tips geen garantie geven, beloven we dat ze wel helpen in jouw ranking. Here we go!

9 praktische SEO-tips voor betere vindbaarheid

1. Lange teksten? Subkoppen gebruiken

Je hebt een mooi (lang) artikel over de lekkerste appeltaartrecepten geschreven. Google houdt van structuur en vindt het fijn als je jouw artikel opdeelt in paragrafen en voor de verschillende delen ook subkoppen gebruikt. En in die subkoppen kun je waar mogelijk natuurlijk ook weer je zoekwoorden gebruiken. Maar, zoals met alles, wel graag met mate. Je zoekwoord 86 keer laten terugkomen in je artikel is niet alleen irritant voor de lezer maar ook Google is hier geen fan van. Dit levert je eerder strafpunten dan bonuspunten op. Het moet tenslotte geen spamsessie worden. Gewoon een inhoudelijk goed artikel, dat lekker leest, een kop (introductie) en een staart (conclusie) heeft en goed opgedeeld is in onderdelen. Dan is Google opeens your number one fan.

2. Bestandsnaam van je afbeelding

Je hebt net een fantastische foto van een appeltaart genomen met je iPhone, en deze wil je gaan gebruiken in jouw artikel. Afbeeldingen die je direct van je camera of iPhone plukt, heten vaak iets als IMG2332.jpg. Zie jij het woord appeltaart daarin terugkomen? Wij ook niet! Als je zo’n afbeelding in je artikel plaatst, geef hem dan een goede naam waarin – je raadt het al – je zoekwoord terugkomt.

Wel: de-lekkerste-engelse-appeltaart.jpg
Niet: IMG3456.jpg

3. ALT*-tekst van je afbeelding

In je CMS kun je bij je afbeelding ook een ALT-tekst opgeven. Zoekmachines gebruiken de ALT-tekst van jouw afbeelding om te begrijpen waar een afbeelding over gaat. Door deze goed te gebruiken, help je ook de fotozoekmachine van Google en kun je ervoor zorgen dat er ook op die manier meer bezoekers op je website komen. Zorg ervoor dat de ALT-tekst ook daadwerkelijk beschrijft wat er in een afbeelding te zien is en vul dit niet met een overdaad aan zoekwoorden, want dat ziet Google als spammen.

Dus voor de appeltaart foto ALT-tekst:

Wel: Lekkere versgebakken Engelse appeltaart
Niet: appeltaart taarten recepten appels gebak

seo tips alt tekst

4. Backlinks

The more the merrier! Backlinks zijn links van andere websites naar jouw artikel. Als veel andere sites naar jouw artikel linken, denkt Google (natuurlijk terecht) dat jouw site belangrijk is. Ook dat levert punten op voor SEO. Je zou dus kunnen vragen of sites een link willen plaatsen naar jouw site of artikel. Wat wel belangrijk is: vraag dit alleen aan sites die relevant zijn voor jouw site en doelgroep. Als het over appeltaarten gaat is het niet relevant om een autohandelaar een link te laten plaatsen. Een receptensite zou daarentegen bijvoorbeeld wel een goed idee kunnen zijn!

5. Interne links

Ook interne links zijn belangrijk op je website. Interne links zijn links die linken naar andere content binnen je site. Deze links zijn belangrijk voor Google om te kunnen bepalen wat de structuur van je website is en welke pagina’s belangrijk zijn op je website.Interne links geven Google informatie over:Het is makkelijk om interne links op relevante plaatsen in je tekst toe te voegen. Daarnaast hebben websites vaak ook de mogelijkheid om gerelateerde content onder aan de pagina toe te voegen, zodat lezers makkelijk doorgestuurd worden naar bijvoorbeeld een volgend artikel. Let er hierbij wel op dat de content die je hier toevoegt ook inderdaad relevant is, dus kies berichten of pagina’s die ook echt bij het onderwerp passen waar je over schrijft.

  • De relevantie en waarde van een pagina
    Als er veel andere pagina’s naar een pagina verwijzen denkt Google dat dit een belangrijke pagina is
  • De relatie tussen pagina’s

6. Schrijf goede content

Ook voor Google geldt nog steeds: content is king! Zorg er dus voor dat je artikel ook inhoudelijk gezien in orde is.
Een goed artikel:

  • is interessant om te lezen
  • is goed geschreven (en opgedeeld in onderdelen met subtitels)
  • is eenvoudig te delen

7. Plaats je artikelen ook op je social-mediakanalen

Sharing is caring, of caring is sharing. Daarom spread the word en deel jouw artikel ook via jouw social-mediakanalen. Heb je een corporate social-mediakanaal, dan ook zeker een link naar het artikel op je website hierop delen. Het principe kleine moeite, groot bereik gaat hier zeker op.

8. Expert tip: meta-omschrijving

Je fantastisch geschreven artikel heb je nog even onder de loep genomen met bovenstaande tips in acht. Top! Nu ben je klaar om deze te posten. Maar… je moet nog één klein dingetje doen. Net zoals de titel wordt ook de meta description in de Google zoekresultaten vertoond. De meta description is het tekstje dat je bij het zoekresultaat ziet, dat ziet er bijvoorbeeld als volgt uit in het Google zoekresultaat:

No items found.

Op zoek naar een internetbureau?

Mail Mariëlle via marielle@effectgroep.nl of bel haar op 030 41 00 790 en ontdek wat effectgroep* voor jou kan betekenen.

Neem contact op
Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant

Digitaal jaarbeeld

De kracht van conversieoptimalisatie

Digitale toegankelijkheid. Verplichting én kans

Tijden veranderen.
Blijf je kijken of zie je kansen?
Blijf op de hoogte en mis de verandering niet.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Services
ActivatiesArbeidsmarktcommunicatieBrandingCampagnesDesignDigitalEvents
Over ons
Werken bijTeamArtikelen
Adres
Van Deventerlaan 31-51
3528 AG Utrecht
Contact
info@effectgroep.nl
+31(0)30 41 00 790
Awards
© year effectgroep*
Cookie policyPrivacy verklaringDisclaimer