nl
en
en
nl
en
About us
About us
Our team
Services
Service overview
Activations
Labour market communication
Branding
Campaigns
Design
Digital
Events
Our workKnowledge & insightsWorking at
nl
en
Contact
Looking for something?
Let us search with you
Beursactivatie

Van kostenpost naar merkbeleving

Loop een willekeurige beursvloer op en je ziet overal hetzelfde: statafels, een baristawagentje waar je een goede kop koffie zelfs mét logo kan krijgen, een flyerwand, een paar trendy meubelstukken. Bezoekers lopen voorbij, nemen snel een folder mee of drinken een kop koffie – en vergeten de stand even snel als ze hem hebben gezien. Dit is niet de manier om impact te maken. Hoe maak je een beursactivatie succesvol?

Kirsten

Flik

Head of Creative

Geen verplicht nummertje

Wat als je beursstand geen verplicht nummertje is, maar een krachtige merkbeleving? Wat als bezoekers niet zomaar langslopen, maar stoppen, zich onderdompelen in je verhaal en actief deelnemen? Dit vraagt om méér dan een goed design – het vraagt om een creatief concept dat naadloos aansluit op jouw HR-, MarCom- of merkstrategie. Wil je als werkgever nieuw talent aantrekken? Dan moet de activatie laden wat werken bij jouw organisatie uniek maakt. Ligt de focus op branding? Dan draait het om een onvergetelijke merkervaring. En als sales centraal staat, moet de activatie leiden tot directe interacties en conversies. Want een beursactivatie is geen losstaande gebeurtenis; het is een merkgebaar dat iets vertelt, iets oproept en overtuigt.

Interactieve beursstand trekt bezoekers

Een beursactivatie als onderdeel van een bredere strategie

Een sterke beursactivatie begint niet op de beursvloer en eindigt daar ook niet. Het is onderdeel van een groter verhaal waarin wordt nagedacht over de hele reis van de doelgroep: vooraf, tijdens en na het evenement. Hoe trek je aandacht vóór de beurs? Hoe zorg je dat bezoekers zich onderdompelen in je merk op de stand? En hoe blijf je relevant ná de beurs? Het gaat erom dat je bezoekers niet slechts zes seconden bezig zijn met je merk – zoals bij een online interactie – maar zes minuten of langer. Door het verhaal van je merk, product of dienst op een doordachte manier door te voeren, maak je een blijvende indruk.

Dit vraagt om een doordachte bezoekersreis, gebaseerd op het See, Think, Do, Care-model.

1. See - Aandacht trekken en nieuwsgierigheid opwekken

Een succesvolle beursactivatie begint bij opvallen. Hoe zorg je ervoor dat bezoekers bewust worden van jouw aanwezigheid en uit het gangpad stappen? Dit begint met een boodschap of belofte die niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook relevant is voor jouw doelgroep. Vergeet niet te kijken naar wat hen raakt, wat hen beweegt. Het gaat om het vinden van de sweetspot tussen jouw doelstellingen en de behoeften van je doelgroep. Dáár ligt de kracht van een strategisch creatief concept dat wij ontwikkelen, waarin deze elementen naadloos samenkomen.

Tijdens de FlowerTrials creëerden we voor PanAmerican Seed een beursstand die voelde als een kunstgalerie. De focusproducten werden gepresenteerd als ware meesterwerken, met next-level macrofotografie en een audiotour. Bezoekers stopten niet alleen om te kijken, maar werden letterlijk meegenomen in het verhaal achter elk zaadje en elke bloem. Dit is hoe je van een stand een ervaring maakt.

beursactivatie

2. Think - Overtuigen en positioneren

Eenmaal op de stand draait het niet alleen om mooie visuals, maar vooral om wat je wil vertellen en overbrengen. Mensen moeten snappen waarom jij anders bent. Dit kan door interactie, storytelling en beleving. Je moet bezoekers in de juiste mindset krijgen, of dat nu gaat om interesse in je product, merkvoorkeur of employer branding.

Bijvoorbeeld de beursactivatie voor HP OMEN op Dutch Comic Con. Hier werd de merkbelofte 'Fun is a Choice' geladen door een creatieve combinatie van beleving en inhoud. Bezoekers kozen letterlijk voor plezier door deel te nemen aan interactieve activiteiten, zoals een ‘silent muziek bingo/disco’ die inspeelde op hun interesses. Tegelijkertijd ervoeren zij de producteigenschappen van de laptops op een speelse en persoonlijke manier door hits van de disco te koppelen aan product specs. Zo werd de krachtige koeling benadrukt met de hit 'Ice Ice Baby' en het mini-LED display met 'Blinding Lights'. Bekende liedjes zorgden voor meer dopamine (het zogenaamde 'lucky hormone'), wat bijdroeg aan een beter functionerend geheugen en een blijvende merkherinnering. Dit slimme concept viel op en creëerde sterke merkassociaties en engagement.

beursactivatie bureau

3. Do - Activeren en resultaten behalen

Wat wil je dat bezoekers doen? Het succes van een activatie zit in de actie. Wil je dat ze contactgegevens achterlaten, zich inschrijven voor een demo, direct solliciteren of content delen? Denk na over hoe je dit makkelijk en aantrekkelijk maakt. Zorg dat je flow en format kloppen. Heb je inhoudelijke gesprekken nodig? Richt daar dan een aparte ruimte voor in.

De beursstand van HP Hackers under the Dome was een opvallende verschijning met een gigantische projectiedome die veel bekijks trok. De dome symboliseerde de wereld van HP en vertoonde videocontent om cyber security awareness te verhogen. Hostessen, gewapend met HP-devices, onderwierpen de bezoekers aan een korte veiligheidsquiz: hoe veilig is jouw printer? HP-specialisten stonden vervolgens klaar om bezoekers direct van advies te voorzien. Deze slimme salesfunnel leverde tijdens de beursdagen meer dan 300 leads op, ruimschoots meer dan de vooraf geformuleerde doelstellingen!

hoe maak je beursdeelname succesvol

4. Care - Doorbouwen op het momentum

De beurs is pas het begin. Zonder slimme follow-up blijft een beursactivatie een eenmalige investering zonder rendement. Dit is het moment waar sales en marketing elkaar moeten versterken. Waar een beurs vaak voelt als een MarCom-feestje, ligt de echte waarde in hoe het salesteam opvolging geeft aan de leads.

Een effectieve follow-up gaat verder dan een standaard vervolgmail. Denk aan een exclusief aanbod of korting op een product, een gepersonaliseerd inhoudelijk artikel op basis van de beursinteractie, of een gerichte uitnodiging voor een deep dive-sessie met experts. Hier ligt een enorme kans om leads te converteren en relaties te verdiepen. Zonder nauwe samenwerking tussen MarCom en sales blijft de impact van een beursactivatie beperkt. Het succes ligt in de verbinding tussen beleving én resultaat.

Van kostenpost naar investering

Creativiteit is geen luxe of een 'leuke extra'. Het is de basis van een succesvolle beursactivatie. In een wereld waarin bedrijven strijden om aandacht, is het de creatieve invulling die bepaalt of bezoekers stoppen of doorlopen. Wij geloven in concepten die verrassen, inspireren en overtuigen. Die verder gaan dan een standaard flyerwand en daadwerkelijk iets oproepen bij de bezoeker.

Een beursdeelname is een flinke investering, maar wat krijg je ervoor terug? Door beursactivaties slim te ontwerpen, transformeer je ze van een kostenpost naar een strategische kans. Het is een moment om relaties te bouwen, leads te genereren en merkvoorkeur te versterken. Niet door standaard statafels en koffie met een logo, maar door een creatief, goed doordacht concept dat impact maakt.

Bekijk onze beursactivaties

How do you make stock market activation fun?

HP Omen

How do you put products in the spotlight at an exhibition?

PanAmerican Seed

Wil je een beursactivatie die opvalt, verrast en doelstellingen behaalt?

Neem contact op met Kirsten via kirsten@effectgroep.nl of 030 41 00 790 en ontdek hoe we samen een bezoekersreis creëren die écht blijft hangen.

Neem contact op
Verder lezen?

Deze artikelen vind je misschien ook interessant

The power of activations

The power of event communication

The future of events

Times are changing.
Do you keep watching or do you see opportunities?
Stay up to date and don't miss the change.
Sign up for the newsletter
Services
ActivationsLabour market communicationBrandingCampaignsDesignDigitalEvents
About us
Working atTeamArticles
Address
Van Deventerlaan 31-51
3528 AG Utrecht
Contact
info@effectgroep.nl
+31 (0) 30 41 00 790
Awards
© year effectgroep*
Cookie policyPrivacy statementDisclaimer