Een boodschap voor vijftigplussers
Campagne
MantelzorgNL is dé landelijke vereniging voor iedereen die zorgt voor een familielid, vriend of buur. Iedereen die belangeloos voor een naaste zorgt kan bij hen terecht voor advies, informatie en een luisterend oor.
Impact en traffic
Denken vijftigplussers in Nederland daar eigenlijk wel goed over na? Want zorg voor later is niet meer zo vanzelfsprekend en een hoop kun je nu alvast zelf regelen. De vraag vanuit MantelzorgNL was dan ook: “Hoe zorgen we ervoor dat de doelgroep van 50+ zich bewust wordt van hun eventuele zorgbehoefte zodra ze ouder worden? We ontwikkelden een campagne en mediaplan die moesten zorgen voor impact van de boodschap en traffic naar de campagnewebsite.


Rad van Misfortuin
Want naast awareness had deze campagne ook een actiematige tint. MantelzorgNL had zelf de tool Rad voor Misfortuin ontwikkeld. Een virtueel rad die jouw lot en misfortuin bepaalt. Zoals een gebroken heup of dementie. Nadat het rad jouw misfortuin bepaald heeft, begint de chatbot een vraaggesprek met je. De vragen en antwoordmogelijkheden zetten bezoekers echt aan het denken. Misschien is mantelzorg toch iets om nu al over na te denken?

Doelgroeponderzoek
We kozen voor een campagne met écht groots bereik via alle landelijke Talpa radiozenders, gecombineerd met gericht targetten met een paid social campagne met een specifieke call to action op Facebook. De keuze voor Facebook was snel gemaakt, want doelgroeponderzoek toonde aan dat de 50-plussers vooral daar online actief zijn.
Content
“Regel vandaag nog jouw mantelzorg voor morgen, dan loop jij straks niet achter de feiten aan.” Met die insteek ontwikkelden we content, zoals radiospots. En voor social media een serie prachtige limericks, waarmee de boodschap met een knipoog gebracht werd. Want ja, humor in marketing werkt echt.


Boven verwachting
De resultaten van de campagne zijn boven verwachting. We hebben een groot deel van de doelgroep in Nederland bereikt door effectieve inzet van radio en social media. De met zorg gemaakte content en het mediaplan hebben hun werk gedaan! Enkele resultaten van 3 weken campagne:
- Een bereik van 75% van de doelgroep in Nederland;
- De Facebookcampagne met verschillende advertenties in de doelgroep 50+ zorgde met een CTR van 3,99% (!) voor meer dan 12.000 bezoekers naar radvanmisfortuin.nl;
- Veel shares, likes en comments onder de social media posts (zelfs meer dan het aantal clicks op de ads!);
- Een CPC van slechts € 0,18 per klik;
- Landelijk veel PR, zoals een artikel in Algemeen Dagblad.
Deze effectmakers leverden nét dat beetje extra!
Interactie en conversaties met je doelgroep?
Maak kennis met Kirsten door te mailen naar kirsten@effectgroep.nl, en ontdek waarom onze effectmakers veelgevraagd marketingprofessionals zijn!
