Een nieuwe visuele identiteit
Medium length hero heading goes here
Partners voor Jeugd is een overkoepelend samenwerkingsverband van organisaties die actief zijn op het gebied van (preventieve) jeugdbescherming en jeugdreclassering en omvat vijf werkmaatschappijen. Er wordt intensief samengewerkt met als gezamenlijk doel om kwetsbare jeugdigen te beschermen en hun ouders te ondersteunen.

.avif)
Verbinding
De samenwerking tussen de verschillende werkmaatschappijen heeft de afgelopen tijd meer vorm gekregen. Effectgroep* is gevraagd om de organisatie te adviseren bij het opzetten van de merkarchitectuur. Om vervolgens de nieuwe visuele identiteit te ontwikkelen en de introductie en uitrol hiervan te coördineren.
In gesprek
We zijn gestart met een analyseronde met sessies met medewerkers vanuit alle werkmaatschappijen. Hierin zijn we op zoek gegaan naar wat hen uniek maakt. En hoe zij zich verbonden voelen met de andere onderdelen van Partners voor Jeugd. Dit vormde de basis voor de nieuwe merkarchitectuur.
.avif)
Eenheid in verscheidenheid
Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met de ontwikkeling van de visuele identiteit. Met als uitgangspunt ‘eenheid in verscheidenheid’. Alle werkmaatschappijen gebruiken voortaan hetzelfde beeldmerk, maar behouden hun eigen naam en krijgen een eigen kleurstelling. Hiermee wordt het unieke karakter van elke werkmaatschappij onderstreept.

Beeldmerk
Het nieuwe beeldmerk drukt op een treffende wijze uit waar de professionals binnen Partners voor Jeugd dagelijks mee bezig zijn: op een liefdevolle wijze kwetsbare jongeren (en hun ouders) beschermen en ondersteunen.
Communicatiemiddelen
De nieuwe visuele identiteit is vervolgens uitgewerkt in een groot scala van huisstijldragers, zowel voor offline als online gebruik. Ook hierin is de look & feel voor elke werkmaatschappij gelijk getrokken, waarbij beeld, copy en kleurgebruik specifiek het eigen karakter van elke werkmaatschappij benadrukt.



Een strakke uitrol
nieuwe uitingen werden uitgerold
naar 352 gemeenten
maar liefst 14000 cliënten
1200 pleegouders
In 5 maanden tijd werd de nieuwe huisstijl en lijn aan logo’s vertaald naar ruim 250 uitingen voor 352 gemeenten, 14.000 cliënten, 1.200 pleegouders, 1.700 medewerkers en een flink aantal ketenpartners en leveranciers. De introductiecampagne bestond uit persberichten, mailings, merkboekjes, social posts, animaties en posters.
Positieve reacties
Alle betrokkenen, inclusief de Raad van Bestuur, zijn positief over de nieuwe visuele identiteit. Het sluit aan bij de strategie en de waarden van de organisatie. Ook de reacties vanuit medewerkers en cliënten zijn super enthousiast. Partners voor Jeugd is op deze manier klaar voor de toekomst, waarin zij maximaal kunnen inzetten op hun missie: Geef jeugd een jeugd.
Deze effectmakers leverden nét dat beetje extra!




Aan de slag met je visuele identiteit?
Neem dan contact op met Mariëlle via marielle@effectgroep.nl. Zij helpt je graag verder.
